Aktualności
Wiadomości Handlowe partnerem merytorycznym Targów Marek Własnych! Ekspercka konferencja z udziałem redakcji
Wiadomości Handlowe to jedno z najważniejszych wydawnictw branżowych w Polsce, skupiających się na sektorze handlu detalicznego i FMCG. Od 2002 roku dostarcza praktycznej wiedzy dla biznesu, a także bierze udział w organizacji branżowych inicjatyw. Prowadzi prestiżowy plebiscyt „Perły Rynku”, w ramach którego detaliści wskazują najlepsze nowe produkty FMCG roku. Jest również gospodarzem corocznej konferencji Retail Trends, uznawanej za jedno z kluczowych wydarzeń dla sektora handlu w Polsce.
Marki własne fundamentalny temat dla branży FMCG. Dyskusja w Targach Kielce
Z danych firmy NielsenIQ (PLMA, marzec 2025) wynika, że w 2024 roku udział marek własnych w Polsce osiągnął ponad 27 proc. wartościowo i niemal 33 proc. wolumenowo. To znaczy, że co trzeci produkt w koszyku zakupowym Polaków był sygnowany prywatnym brandem.
Patrząc na rynki krajów Europy Zachodniej, potencjał do dalszego wzrostu marek własnych jest jeszcze bardzo duży. Gdy spojrzymy na zachowania konsumentów, rosnącą innowacyjność, a także transformację oferty marek własnych, które coraz częściej postrzegane są jako pełnoprawne marki, to wydaje się, że kolejne lata mogą należeć właśnie do nich.
- Marki własne to jeden z najgorętszych tematów w branży spożywczej, ale także produktów przemysłowych, drogeryjnych i kosmetycznych. Produkty private label już dawno przestały być prostym narzędziem do konkurowania ceną między sklepami. Dzisiaj są również obszarem walki na innowacje, a także skutecznym narzędziem do budowania lojalności klientów. Sieci handlowe mogą budować dzięki nim unikalną, jakościową ofertę produktów na wyłączność, których nie ma u konkurencji, a po które konsumenci chcą wracać. Coraz częściej widzimy, jak skutecznie marki własne zamieniają się w tzw. private brands, czyli pełnoprawne brandy, uwielbiane przez klientów. Doskonale robią to Lidl i Biedronka, fantastyczną pracę wykonują także krajowe firmy, takie jak Polomarket i Grupa Eurocash - mówi Łukasz Stępniak, redaktor naczelny portalu i magazynu Wiadomości Handlowe. Marki własne to paliwo dla wielu detalistów i hurtowników, które w czasach wysokich kosztów i ostrożnego konsumenta, będzie napędzało ich biznes i zwiększało przywiązanie konsumentów.
Jednak jednym z wyzwań dla sieci handlowych w ciągu najbliższych 10 lat będzie znalezienie sposobu na wykorzystanie możliwości oferowanych przez marki własne bez nadmiernego obciążania relacji z dostawcami.
- Producenci muszą przemyśleć swoje strategie. Wielu firmom będzie coraz trudniej stać w “rozkroku” produkując marki własne dla detalistów, a jednocześnie utrzymując swoje własne brandy, które muszą konkurować nie tylko z silnymi, często globalnymi brandami, ale także… produktami własnymi sieci handlowych. W wielu wypadkach firmy będą musiały zdecydować, w którym z obszarów się wyspecjalizować i jak to zrobić, aby biznes był jak najbardziej efektywny i profesjonalny. Szczególnie że miejsce na sklepowych półkach się kurczy. Sklepy ze względu na rosnące koszty optymalizują powierzchnię i asortyment. Być może wkrótce polski rynek czeka scenariusz francuski, gdzie między największymi markami producenckimi i marką własną jest bardzo mało miejsca dla średnich i małych firm, które nie mają wyraźniej tożsamości i produkują towary z głównego nurtu - tłumaczy Łukasz Stępniak.
Jego zdaniem marki własne, nie tylko wpłyną na przyszłość małych i średnich firm, ale także największych gigantów, którzy oferują najbardziej rozpoznawalne tzw. A-brands.
- Kolejne koncerny raportując wyniki, wskazują, że jednym z wyzwań są rosnące udziały marek własnych. To oznacza zmiany w strategii marki i podejściu do klienta, nie wystarczy być rozpoznawalnym, trzeba być kochanym. Marki własne wielokrotnie pokazały, że są w stanie skutecznie odbierać rynek największym brandom, tak jak to wydarzyło się m.in. w kategorii pieluszek dla dzieci w Polsce. Producenci muszą więc niezwykle umiejętnie prowadzić swój biznes, aby budować pozycję i skalę, ale przede wszystkim rentowny biznes. Sieci handlowe muszą zastanowić się jak budować przewagi nie uderzając we współpracę z dostawcami - mówi Łukasz Stępniak.
Ekspercki Future Private Labels Summit w Targach Kielce
Wymienione wyżej wyzwania to tylko kilka z ważnych kwestii, które poruszymy w trakcie debat i rozmów podczas tegorocznych Targów Marek Własnych w Kielcach. Redaktor naczelny Wiadomości Handlowych Łukasz Stępniak oraz redaktor z tego wydawnictwa Michał Kokoszkiewicz będą moderatorami dwóch debat.
- Wiadomości Handlowe to wyspecjalizowane medium branżowe, skoncentrowane w pełni na rynku retail i FMCG. Współpraca z wydawnictwem w ramach Targów Marek Własnych zaowocuje profesjonalnym, eksperckim wydarzeniem dla przedstawicieli branży – mówi Joanna Marcjan, zastępca dyrektora Wydziału Targów w kieleckim ośrodku wystawienniczym.
Prelekcje i debaty skupione będą na strategiach, wyzwaniach i potencjale rozwoju marek własnych w handlu detalicznym. – Udział w targach i konferencji Future Private Labels Summit jest bezpłatny dla przedstawicieli branży – przekazuje Małgorzata Ozdoba, menadżer projektu Targi Marek Własnych. – Już zapraszamy do rejestracji na stronie targikielce.pl/future-private-labels
Targi Marek Własnych dla producentów, sieci i sektora HoReCa
- Jednocześnie cały czas pracujemy na organizacją targów. W gronie wystawców są stali uczestnicy, jak i firmy, które pierwszy raz pokażą ofertę. To przedsiębiorstwa z Polski i zagranicy. Kolejne firmy decydują się na udział nie tylko z prezentacją oferty dla marek własnych, ale i unikatowych marek producenckich w ramach salonu Future Brands. Wciąż i lista wystawców, i strefa kupiecka są otwarte, zapraszamy do współpracy – podkreśla Małgorzata Ozdoba.
Targi Marek Własnych 22 i 23 października 2025 ponownie staną się biznesową platformą łączącą producentów, dostawców i przedstawicieli sieci handlowych w zakresie tworzenia i sprzedaży produktów pod marką detalisty. Formuła rozszerzona o salon Future Brands z prezentacją marek producenckich jest skierowana nie tylko do sieci handlowych, a także do hurtowni, sieci hoteli, sektora Horeca, czy e-commerce. Rejestracja dla wystawców, kupców i zwiedzających na targikielce.pl/future-private-labels