Aktualności
PAIH mostem na rynki zagraniczne dla polskich firm – prelekcja podczas Targów Marek Własnych
Polska Agencja Inwestycji i Handlu, należąca do Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, od lat wspiera polskie przedsiębiorstwa w ekspansji zagranicznej, inwestycyjnej oraz w promocji rodzimej gospodarki na świecie. W ramach tych działań instytucja obejmuje patronatem wydarzenia sprzyjające rozwojowi współpracy międzynarodowej – w tym roku patronatem objęła Targi Marek Własnych.
Podczas kongresu Future Private Labels Summit Ewa Kapel-Śniowska, kierująca Regionalnym Biurem Handlowym PAIH w Kielcach, przedstawiła główne obszary pomocy, z jakiej mogą korzystać polskie firmy.
– Wspieramy polskich przedsiębiorców – producentów i usługodawców – którzy chcą zaistnieć na rynkach zagranicznych. Pomagamy od podstaw, nie tylko firmom już obecnym poza granicami kraju, ale również tym, które dopiero planują wejście na nowe rynki. Przekazujemy informacje, doradzamy, kierujemy na szkolenia, tak aby firma mogła się odpowiednio przygotować, a następnie z sukcesem rozpocząć działalność za granicą – wyjaśniła Ewa Kapel-Śniowska.
Przykładem firmy, która współpracuje z agencją od lat, jest Inglot - działający dziś na 80 rynkach zagranicznych, m.in. w Chinach, Hongkongu, Meksyku, Maroku i Turcji.
Jak wygląda to wsparcie w praktyce? Specjaliści PAIH przygotowują pełen zestaw informacji o rynku, którym dana firma jest zainteresowana – począwszy od modeli wejścia, przez wymagania dotyczące produktów lub usług, aż po kwestie związane z kontaktami biznesowymi. Przygotowywane są również listy potencjalnych partnerów handlowych oraz rekomendacje dotyczące weryfikacji kontrahentów.
Kolejnym istotnym elementem działalności agencji jest pomoc w opracowaniu strategii wejścia na nowe rynki.
– Aby skutecznie funkcjonować za granicą, trzeba dobrze poznać dany rynek – jego specyfikę, mechanizmy działania i uczestników. Dlatego organizujemy narodowe stoiska na międzynarodowych targach branżowych oraz misje gospodarcze. Przedstawiciele firm uczestniczą w tych wydarzeniach z naszym wsparciem – mają zapewnione spotkania, opiekę ekspertów na miejscu i pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych – zaznaczyła Ewa Kapel-Śniowska. – Ostatnim, ale równie ważnym obszarem jest wiedza.
W ramach działalności edukacyjnej PAIH prowadzi szkolenia stacjonarne w ramach Akademii Biznesu, a także liczne webinaria i podcasty dostępne na stronie paih.gov.pl. Materiały te dotyczą funkcjonowania na poszczególnych rynkach, specyfiki branż oraz aktualnych trendów.
– Kolejnym źródłem wiedzy jest portal trade.gov.pl. To prawdziwa kopalnia informacji dla firm. Znajdą tu Państwo raporty dotyczące różnych branż i rynków. Zachęcam do zapoznania się z nimi. Przedsiębiorstwa już działające za granicą mogą bezpłatnie zamieścić na portalu swoją wizytówkę, którą promują następnie eksperci naszej agencji – dodała Ewa Kapel-Śniowska.
Obecnie PAIH realizuje dwa projekty unijne skierowane do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. To Polskie Mosty Technologiczne – obejmujący doradztwo i finansowanie ekspansji zagranicznej, oraz Brand Hub – oferujący udział w wybranych wydarzeniach targowych oraz misjach gospodarczych.
/KK/