435880444-1483534245904011-642224753709094787-n.jpg
Katarzyna Błachowicz, wiceprezes Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu, była moderatorem dyskusji o wyzwaniach dla recyklingu paneli fotowoltaicznych i baterii litowo-jonowych dla elektromobilności.

O recyklingu odnawialnych źródeł energii podczas konferencji Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu w Targach Kielce

12 kwietnia 2024
Apel do Ministerstwa Środowiska i Klimatu o dopłaty do recyklingu paneli fotowoltaicznych i baterii z samochodów elektrycznych padł podczas konferencji zorganizowanej przez Klaster Gospodarki Odpadowej i Recyklingu podczas targów ochrony środowiska i gospodarki odpadami EKOTECH w Targach Kielce.

Boom na instalacje fotowoltaiczne trwa od trzech lat. - W 2019 roku moc zainstalowanych instalacji PV w całym kraju wynosiła niecałe dwie gigawatogodziny. W 2023 roku to już było ponad 14  gigawatogodzin – mówił Daniel Dziedzic, wiceprezes EkoEnergia Polska.

Pełny recykling paneli fotowoltaicznych „wchodzi w życie”

– Gdybyśmy teraz chcieli te wszystkie instalacje zdemontować, to kolejka tirów załadowanych tymi panelami, ustawiłaby się na drodze z Krakowa do Gdańska. Zajęły by więc trasę 600 kilometrów. Stąd tak ważne, by już dziś funkcjonowały zakłady, które będą te panele recyklować, najlepiej w 100 procentach – mówił dr Maciej Tora, prezes firmy 2loopTech, która za miesiąc otworzy zakład recyklingu w Łodzi.  Jak przyznał  naukowiec i przedsiębiorca, prawdopodobnie będzie to pierwsza firma w naszym kraju, która te panele będzie recyklowała w 100 procentach, w procesach neutralnych dla środowiska.

– Opracowaliśmy i laboratoryjnie przetestowaliśmy technologię, która umożliwia oddzielenie każdego elementu, w taki sposób, by uzyskać czyste szkło, aluminium, miedź, krzem, srebro, tworzywo sztuczne. Tylko ten sposób uzyskiwania w pełni czystych elementów umożliwi opłacalność recyklingu i, co ważne, taka technologia jest korzystna dla środowiska, nie powodujemy dodatkowych prac w hucie, która musiałaby odzyskać czyste szkło wykorzystując energię – podkreślał dr Maciej Tora. Kiedy zakład rozpocznie działalność, będzie przetwarzał 40 ton paneli fotowoltaicznych miesięcznie. Te tony już czekają. Są to panele nie nadające się do użytkowania, np. uszkodzone.

Inaczej sprawa się ma, jeśli nie odzyskuje się w pełni czystych elementów. – Pokruszone szkło z takiego panelu zawiera elementy, jak srebro, miedź, krzem, oddając je do huty należałoby dopłacić – wyjaśniał Maciej Tora.

Recykling baterii z samochodów elektrycznych z dopłatą?

Baterie litowo-jonowe z samochodów elektrycznych, telefonów komórkowych, czy hulajnóg, także są przetwarzane, ale nie w pełni. –  Odzyskujemy z nich czarną masę, która jest wykorzystywana do produkcji na przykład kolejnych baterii. Aluminium i miedź trafiają do hut. To się opłaca. Gdybyśmy chcieli jeszcze z czarnej masy odzyskać choćby kobalt, to już musielibyśmy słono dopłacić. Nawet jeśli legislacja mówi, że w procesie odzyskiwania musimy mieć udział poszczególnych frakcji, to dziś odzysk kobaltu jest niemożliwy i nikt, ani w Polsce, ani w krajach europejskich, nie zdecyduje się na takie zaklinanie biznesu. To jest absolutnie niemożliwe – wyjaśniał Robert Makiela, prezes Wastes Service Group podczas konferencji w Targach Kielce. – Zaznaczam, opłacalny jest recykling baterii litowo-jonowych i odzyskiwanie podstawowych surowców, jak czarna masa, aluminium, miedź. Problem znaczący pojawia się w przypadku innych baterii, jak np. LFP, których na rynku przybywa. Ich recykling nie jest opłacalny ze względu na brak surowców, które opłaci się odzyskiwać. Ogromne wyzwanie stanowią samochody elektryczne. Odzyskiwanie części, jak baterie, do ponownego wykorzystania z auta uszkodzonego jest niesamowicie problematyczne i kosztowne.   

Prelegenci konferencji zwrócili uwagę na konieczność odgórnej regulacji, która stanowiłaby o dopłatach do recyklingu takich urządzeń. - Ministerstwo Środowiska i Klimatu powinno już teraz tworzyć osobny fundusz, z którego wypłacałoby dopłaty do recyklowania baterii, czy paneli fotowoltaicznych – zaznaczał Michał Kusz, prezes Green Recovery Organizacja Odzysku. – Legislacja i dopłaty to sposób, by uniknąć powrotu do praktyk wyrzucania baterii w krzaki, albo przetrzymywania ich w stodołach – podkreślił prezes Robert Makiela.  

Za recykling na pewno nie płaci i nie będzie płacił użytkownik paneli fotowoltaicznych, czyli właściciel domu korzystającego w fotowoltaiki. - Firma, która dostarcza nowy panel, ma obowiązek odebrać ten nie działający. Więc na nią spada obowiązek zagospodarowania zużytego panelu, a najlepiej dostarczenia go zakładu, który zajmie się recyklingiem – mówił Maciej Tora w Targach Kielce.

/MŚ/

   

 

     

Polecane aktualności
12 kwietnia 2024
Uroczysta gala wręczenia nagród targów Autostrada i Ekotech była idealnym podsumowaniem kończącego się właśnie wydarzenia. – Dziękujemy za Wasze zaufanie i obecność! Głęboko wierzę, że dzięki unijnym pieniądzom już niedługo znów przeżyjemy infrastrukturalny boom – powiedział Andrzej Mochoń, Prezes Targów Kielce kierując słowa uznania do wystawców.
11 kwietnia 2024
W ramach dwudniowych targów Ekotech w Targach Kielce, firma Santrade zorganizowała dwa konkursy: wiedzy i zręcznościowy. Każdy z nich przyciągnął uwagę wielu uczestników. Nagrody trafiły do firmy PUH RUCHAŁA oraz Jarmet. Gratulujemy zwycięzcom.
11 kwietnia 2024
Podczas tegorocznej gali Targów Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Ekotech doceniono innowacyjne rozwiązania w dziedzinie ochrony środowiska i gospodarki odpadami, a także firmy wyróżniające się atrakcyjnym i nowoczesnym stylem wystąpienia targowego.
11 kwietnia 2024
Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce otwiera nowy rozdział w dążeniu do zrównoważonego rozwoju. System ten ma potencjał wpłynąć na poprawę efektywności segregacji oraz odzysku opakowań, co jest kluczowe dla osiągnięcia celów ekologicznych. Jest on również wyzwaniem z jakim przyjdzie się zmierzyć polskim przedsiębiorcom i konsumentom.
11 kwietnia 2024
Odwiedzający 24. targi Ekotech mogli wziąć udział w dwóch ważnych spotkaniach organizowanych przez firmę Ekolog oraz Polskie Stowarzyszenie Stacji Demontażu Pojazdów EKO-AUTO. Przedstawiciele firm i samorządów pogłębiali swoją wiedzę na temat m.in. audytów środowiskowych czy planowania zasobów energetycznych.
10 kwietnia 2024
Rozmowy podczas targów Ekotech miały na celu stworzenie platformy do wymiany wiedzy i nawiązania partnerskich relacji pomiędzy miastami z dwóch krajów, z Ukrainy i Polski. Było owocne w inspirujące prezentacje, cenne dyskusje i budowanie relacji partnerskich.
10 kwietnia 2024
X Międzynarodowe Forum Gospodarki Odpadami w pierwszym dniu Targów Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami EKOTECH 2024.
10 kwietnia 2024
O sytuacji na rynku recyklingu pojazdów, nowych przepisach, wyzwaniach i problemach mówiono podczas konferencji Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów (FORS) w Targach Kielce. Spotkanie przedstawicieli tego sektora odbyło się w ramach trwających w środę i czwartek Targów Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami EKOTECH.