Aktualności

Nowości od polskiego, państwowego instytutu badawczego na MSPO
Instytut ściśle współpracuje ze światowymi potentatami przemysłu lotniczego, takimi jak: GE, Airbus czy Pratt&Whitney oraz instytucjami z branży kosmicznej, w tym z Europejską Agencją Kosmiczną. Strategicznymi obszarami badawczymi Instytutu są technologie lotnicze, kosmiczne oraz bezzałogowe. Prowadzone są tutaj także badania oraz usługi dla przemysłu krajowego i zagranicznego w zakresie technologii materiałowych, kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych.
Prezentowane w ramach 30. Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO nowości, będzie można zobaczyć na stoisku Instytutu w hali D.
Poduszkowiec patrolowo – ratowniczy PRC-650
Poduszkowiec PRC-650 został zaprojektowany do działań ratowniczych i patrolowych na wodach śródlądowych, szczególnie w warunkach zimowych na kruchym lodzie oraz na akwenach o niskim stanie wód.
W projekcie Poduszkowca PRC – 650 zastosowane zostały najnowsze doświadczenia zespołu Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa z zakresu symulacji numerycznych przepływów, nowoczesnych technik wytwarzania oraz projektowania struktur kompozytowych. Poduszkowiec PRC-650 to kolejna konstrukcja Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, która w porównaniu ze starszymi modelami zyskała:
- zwiększoną o 40% moc układu napędowego;
- węzły transportowe dostosowane do transportu poduszkowca śmigłowcem;
- instalację elektryczną dostosowaną do trudnych warunków morskich;
- powiększoną kabinę i drzwi – dzięki czemu ułatwione jest podjęcia poszkodowanego z wody oraz większa jest przestrzeń do przeprowadzenia akcji reanimacyjnej i innych akcji specjalnych w kabinie poduszkowca;
- opatentowany system uchylanych klap bocznych zwiększający manewrowość poduszkowca.
Biorąc pod uwagę głosy użytkowników do zmodernizowanej wersji wybrano silnik morski (w prototypie zastosowany został BUKH SOLAS) o mocy 200 KM oraz wentylator o powiększonej średnicy do 1600 mm, napędzany przez zmodernizowaną przekładnie pasową. Fartuch typu balonowego zapewnia wysoką stabilność poduszki powietrznej i łatwość pilotażu a zamontowane na jego spodzie opatentowane łuski zwiększają odporność na rozdarcia. Duża powierzchnia poduszki powietrznej ułatwia wejście w ślizg na wodzie i zapewnia wysoką ładowność poduszkowca – 900 kg.
Zmodernizowany poduszkowiec PRC-650 oferuje przestronne warunki podróży dla 7 osób (w tym pilot) z możliwością podróży 9 osób. Kokpit wyposażono w rozbudowany system wskaźników oraz komputer pokładowy z nawigacją GPS.
Dzięki zastosowaniu unikalnego połączenia rozwiązań technicznych poduszkowiec PRC-650 posiada walory użytkowe, których nie posiada żaden z obecnie produkowanych poduszkowców w tej klasie.
Pironaboje EGG1U
Naboje pirotechniczne EGG1U zostały zaprojektowane i wyprodukowane na potrzeby projektu Rakiety ILR-33 BURSZTYN 2K. Doświadczenie i wiedza zdobyte w trakcie rozwoju rakiety umożliwiły opracowanie nowego modelu pironaboju, który jest obecnie wykorzystywany w mechanizmach zaimplementowanych na pokładzie.
Pironaboje EGG1U pełnią rolę gazogeneratorów czyli urządzeń pirotechnicznych, których inicjacja powoduje wytworzenie gorącego gazu o odpowiednich parametrach ciśnienia. Powstałe produkty spalania mogą zostać wykorzystane do wykonania pracy takiej jak m. in.: otwarcie/zamknięcie zaworu, ruch tłoka w siłowniku, zwolnienie blokady mechanizmu, w systemach wyzwolenia spadochronu, odrzucenie osłon, redukcję luzu w pasach bezpieczeństwa oraz wielu innych.
Naboje pirotechniczne wykonane są z metalowej obudowy z gwintem M12x1, wyposażone
m. in. w główkę zapalczą o prądzie bezpiecznym 1W/1A oraz ładunek główny. Wyrób nie zawiera inicjujących materiałów wybuchowych, dzięki czemu łatwiej go transportować w ramach przewozu towarów niebezpiecznych (ADR).
Zaletą wyrobu jest możliwość elastycznego dostosowania ciśnienia generowanego przez pironabój, bez konieczności ingerencji w jego konstrukcję. Naboje pirotechniczne mogą znaleźć zastosowanie w wielu branżach – kosmicznej, zbrojeniowej, lotniczej czy motoryzacyjnej.
Produkcja ładunków w Polsce stanowi znaczne ułatwienie dla krajowych i europejskich odbiorców. Kwestie administracyjno-celne powodują, iż pironaboje z Łukasiewicz - Instytutu Lotnictwa są konkurencyjne cenowo do innych, obecnych na rynku. Elastyczność technologii wyróżnia produkt spośród innych rozwiązań rynkowych. Pironaboje nie są finalnie przetestowane do zastosowań innych niż rakieta Bursztyn ILR-33 BURSZTYN 2K, niemniej ich uniwersalność i innowacyjność na skalę europejską, mogą stanowić o ich sukcesie na rynku.
(ŁK)