Projekt-bez-nazwy-3.jpg

Polska żywność coraz popularniejsza na świecie. Inwestorzy gotowi do ekspansji

07 czerwca 2023
Eksport polskiej żywności na dalekie rynki, takie jak Afrykę i Azję, może przynieść duże szanse i zyski, ale również wiąże się z pewnym ryzykiem. Eksperci podkreślają znaczenie poznawania tych rynków i próbowania swoich sił.

W 2022 roku polski eksport artykułów rolno-spożywczych osiągnął rekordową wartość, wynoszącą 47,6 mld euro. Według raportu Banku Pekao SA, polscy eksporterzy powinni skupić się na krajach azjatyckich i zwiększyć sprzedaż do państw Afryki Północnej oraz Unii Europejskiej.

Eksperci zaznaczyli, że szczególną uwagę należy zwrócić na kraje azjatyckie, takie jak Chiny, Korea Południowa i Azja Południowo-Wschodnia, gdzie przewiduje się przyspieszenie wzrostu gospodarczego w najbliższych latach. Podobnie jest w przypadku Afryki Północnej, gdzie spodziewane jest znaczne przyspieszenie rozwoju w 2024 roku. Polscy eksporterzy powinni skupić się także na większej aktywności w krajach Unii Europejskiej, szczególnie w przypadku wyrobów przetworzonych oraz napojów.

Najważniejsze, to poznać rynek

Finansowanie eksportu na odległe rynki może wiązać się z pewnym ryzykiem, takim jak brak znajomości kontrahenta czy zasad funkcjonowania na danym rynku. Jednak wiele polskich firm świetnie radzi sobie poza granicami naszego kraju. Mlekpol, jako znaczący gracz w biznesie mleczarskim, eksportuje swoje produkty do blisko 100 krajów na całym świecie, korzystając z lokalnych marek i marki Łaciate.

Najprostszą metodą na poznawanie nowego rynku jest uczestnictwo w targach. Dla przykładu, z kieleckimi targami kontraktacyjnymi dla branży kosmetycznej i farmaceutycznej Slavic B2Beauty związanych jest ponad 100 kupców. Część tego sukcesu związane jest z misjami delegacyjnymi z takich krajów jak np. Malezja, organizowanymi przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Podobnych rezultatów możemy spodziewać się przy okazji targów marek własnych Future Private Labels, również organizowanych wspólnie przez Targi Kielce i PAIH. Wydarzenie odbędzie się 15-16 listopada tego roku.

– Wzmocnienie konkurencyjności polskiej gospodarki na rynkach światowych, budowa pozytywnego wizerunku i atrakcyjności polskiego biznesu w skali globalnej oraz wspieranie polskich eksporterów mają obecnie kluczowe znaczenie. Przed polskim eksportem wciąż stoją istotne wyzwania. Część z nich jest dobrze znana już od lat, ale w okresie pandemii pojawiły się też całkiem nowe, jak np. zakłócenia łańcuchów dostaw w skali globalnej, w tym skracanie się łańcuchów dostaw i ich regionalizacja.  Wszystkie te czynniki powodują,  iż  w obecnych czasach wielu przedsiębiorców poszukuje nowych atrakcyjnych rynków zbytu – mówi Joanna Marcjan, zastępca dyrektora wydziału targów w Targach Kielce. – Wychodząc na przeciw  wyzwaniom jakie stoją przed polskimi producentami Targi Kielce  umożliwiają  kontakt z rynkami do których samodzielnie ciężko byłoby dotrzeć. Nieocenioną pomoc stanowią nasi partnerzy, w tym izby przemysłowe, takie jak Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Dzięki nim polscy przedsiębiorcy mają możliwość szybkiego i skutecznego nawiązania kontaktów biznesowych z firmami praktycznie z całego świata.

Marki Własne szansą na łatwiejszy start

Eksporterzy podkreślają, że sprzedaż produktów pod własnymi brandami, a nie markami własnymi wymaga umiejętności i wysiłku. Podczas webinaru współorganizowanego przez Portalspożywczy.pl Józef Rolnik, współzałożyciel firmy Rolnik zaznaczył, że sprzedaż za granicę z myślą o wykorzystaniu przez tamtejsze sieci handlowe jest dużo prostsza, niż wprowadzenie na obcym rynku swojego autorskiego produktu. – Uważam, że za każdą wyeksportowaną paletę polskiego produktu we własnym brandzie przedsiębiorcy powinni dostawać medale od premiera. To jest prawdziwa sztuka umieć coś sprzedać sieci handlowej nie pod private label – stwierdził Józef Rolnik.

 

 

 

Polecane aktualności
06 grudnia 2023
Fabryka Cukierków Pszczółka, Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego Trzemeszno, Młyny Stoisław, Polskie Przetwory Włocławek, Zamojskie Zakłady Zbożowe zaprezentowały ofertę pod produkcję marek własnych 15  i 16 listopada w Targach Kielce. – Są powody do satysfakcji – mówi Artur Krzeszowiak z KGS.
16 listopada 2023
Dwudniowy Kongres Ekspansywnych Eksporterów to doskonałe uzupełnienie oferty Targów Marek Własnych. Jedną z ciekawszych prelekcji podczas drugiego dnia wydarzenia był panel dyskusyjny zatytułowany „Biznes skazany na sukces. Ekspansja do Wielkiej Brytanii”.
16 listopada 2023
Różnorodność ofert producentów z Polski, Słowacji, Niemiec, Albanii, Estonii, Stanów Zjednoczonych na Targach Marek Własnych jest imponująca. Wydarzenie trwa 15 i 16 listopada 2023 w Targach Kielce.
16 listopada 2023
Wartość koszyka sprzedaży produktów FMCG w Polsce we wrześniu tego roku wynosiła 271 mld zł, a lwią jego część, bo blisko 73%, stanowiły produkty spożywcze. Z danych przywoływanych przez eksperta Retail Services NielsenIQ, Przemysława Korotusza wynika, że udział marek własnych stanowił blisko 53 mld zł, co daje ponad 20% wartości całego koszyka.
16 listopada 2023
Pamas Salami zwycięzcą w kategorii Smak Innowacji, Zakłady Mięsne Łuków na pierwszym miejscu w kategorii Smak Wygody, „jedynka” w kategorii  Smak Natury została przyznana dla Zakładów Mięsnych Mielczarek, zaś w kategorii Smak Premium zwyciężyła Aleksandria. Konkurs i gala zostały przeprowadzone podczas Targów Marek Własnych, 15 listopada.
15 listopada 2023
Współpraca międzynarodowa dla eksportu, finansowanie i zabezpieczanie transakcji zagranicznych – m.in. te kwestie poruszyli specjaliści podczas wydarzenia towarzyszącego Targom Marek Własnych w środę, 15 listopada, w Centrum Kongresowym Targów Kielce.
15 listopada 2023
Nowe informacje i umiejętności zdobywali podczas Forum Marek Własnych uczestnicy trwających 15 i 16 listopada w Targach Kielce Future Private Labels Expo, czyli Targów Marek Własnych. W pierwszym dniu wydarzenia goście mieli szansę wziąć udział w warsztatach, których zróżnicowana tematyka odpowiadała na szeroki wachlarz potrzeb zwiedzających.
15 listopada 2023
Targi Marek własnych to nie tylko wyjątkowe miejsce, gdzie sieci handlowe spotykają się z producentami. To także doskonała platforma do wymiany doświadczeń. Właśnie taki cel ma trwający w Targach Kielce „Okrągły stół branży mięsnej i nowoczesnego handlu” zorganizowany przez miesięcznik „Rzeźnik polski”.