399204504-1348800492696930-8124210131251738330-n.jpg
Forum Marek Własnych

Rośnie sprzedaż produktów marek własnych - dyskusje w Targach Kielce

16 listopada 2023
Wartość koszyka sprzedaży produktów FMCG w Polsce we wrześniu tego roku wynosiła 271 mld zł, a lwią jego część, bo blisko 73%, stanowiły produkty spożywcze. Z danych przywoływanych przez eksperta Retail Services NielsenIQ, Przemysława Korotusza wynika, że udział marek własnych stanowił blisko 53 mld zł, co daje ponad 20% wartości całego koszyka.

Czy marki własne przejmują rynek spożywczy?

– Polacy coraz częściej sięgają po produkty marek własnych ze względu na dobry stosunek jakości do ceny. Przyszły rok może być kolejną szansą rozwoju tego sektora – przekonywał w trakcie Forum Marek Własnych w Targach Kielce Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, Retail Services NielsenIQ. Aktualna sytuacja gospodarcza i ostatnie kryzysy spowodowały, że aż 52% konsumentów kupuje tylko niezbędne produkty oszczędzając na luksusach, 45% aktywnie poszukuje promocji, a 26% wybiera tańsze marki. Wtedy zaczynają sięgać po artykuły marek własnych. Te rosną szybciej niezależnie od kanału sprzedaży, ale blisko 83% produktów trafia do dyskontów. To one są głównym graczem, jeśli chodzi o marki własne. Tam stanowią obecnie ponad 43% udziału w sprzedaży. – Na każde 5zł wydane na produkty marek własnych, aż 4zł trafia do dyskontów – dodawał. Z przedstawionego raportu wynika, że ponad 50% Polaków uznaje Biedronkę, jako najtańszą sieć.

Sieci handlowe decydują się na wprowadzanie marek własnych, aby zbudować sieć lojalnych klientów. Najważniejsze cechy to: unikalność, spójność, jakość, korzyść i  zaangażowanie. Idealnym przykładem takiej marki i zdecydowanym liderem w Polsce i Europie jest bez wątpienia Lidl – mówił Marek Marzec, właściciel Grupy Ewa Bis. – Bardzo ważne w  budowaniu marki jest to, aby dotrzymać obietnic składanych klientowi w pierwszych partiach towaru. Oznacza to, że jakość wprowadzanych produktów powinna być taka sama po trzech, pięciu, czy dziesięciu latach – dodawał Marzec.

Aż 25% wartości marek własnych w koszyku spożywczym stanowią produkty nabiałowe. Równie popularne jest mięso. Z przedstawionych przez eksperta danych jasno wynika, że motywacja kupujących do zakupu produktów marek własnych z roku na rok zwiększa się. – Kluczowe są tutaj: niższa cena, wysoka lub poprawiająca się jakość i dobry stosunek ceny do jakości. Analizując sytuację w odniesieniu do polskiego koszyka FMCG, przyszły rok powinien wymóc konieczność  pracy nad  wzrostem wolumenu, co da kolejną szansę na rozwój marek własnych – zakończył ekspert NielsenIQ.

(ŁK)

Polecane aktualności
16 listopada 2023
Dwudniowy Kongres Ekspansywnych Eksporterów to doskonałe uzupełnienie oferty Targów Marek Własnych. Jedną z ciekawszych prelekcji podczas drugiego dnia wydarzenia był panel dyskusyjny zatytułowany „Biznes skazany na sukces. Ekspansja do Wielkiej Brytanii”.
16 listopada 2023
Różnorodność ofert producentów z Polski, Słowacji, Niemiec, Albanii, Estonii, Stanów Zjednoczonych na Targach Marek Własnych jest imponująca. Wydarzenie trwa 15 i 16 listopada 2023 w Targach Kielce.
16 listopada 2023
Pamas Salami zwycięzcą w kategorii Smak Innowacji, Zakłady Mięsne Łuków na pierwszym miejscu w kategorii Smak Wygody, „jedynka” w kategorii  Smak Natury została przyznana dla Zakładów Mięsnych Mielczarek, zaś w kategorii Smak Premium zwyciężyła Aleksandria. Konkurs i gala zostały przeprowadzone podczas Targów Marek Własnych, 15 listopada.
15 listopada 2023
Współpraca międzynarodowa dla eksportu, finansowanie i zabezpieczanie transakcji zagranicznych – m.in. te kwestie poruszyli specjaliści podczas wydarzenia towarzyszącego Targom Marek Własnych w środę, 15 listopada, w Centrum Kongresowym Targów Kielce.
15 listopada 2023
Nowe informacje i umiejętności zdobywali podczas Forum Marek Własnych uczestnicy trwających 15 i 16 listopada w Targach Kielce Future Private Labels Expo, czyli Targów Marek Własnych. W pierwszym dniu wydarzenia goście mieli szansę wziąć udział w warsztatach, których zróżnicowana tematyka odpowiadała na szeroki wachlarz potrzeb zwiedzających.
15 listopada 2023
Targi Marek własnych to nie tylko wyjątkowe miejsce, gdzie sieci handlowe spotykają się z producentami. To także doskonała platforma do wymiany doświadczeń. Właśnie taki cel ma trwający w Targach Kielce „Okrągły stół branży mięsnej i nowoczesnego handlu” zorganizowany przez miesięcznik „Rzeźnik polski”.
15 listopada 2023
Współpraca w zakresie wzajemnej pomocy, organizacja biznesowych misji i konferencji o tematyce gospodarczej. Takie są filary listu intencyjnego podpisanego w środę, 15 listopada, przez przedstawicieli Targów Kielce, Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja oraz Chińsko-Polskiej Izby Gospodarczej.
15 listopada 2023
Targi Marek Własnych wystartowały w Centrum Kongresowym Targów Kielce. Od środy, 15 listopada do czwartku, 16 listopada swoją ofertę prezentują tu cenione na europejskim rynku przedsiębiorstwa, producenci i przedstawiciele sieci handlowych z Polski, Europy oraz Bliskiego Wschodu.