400657806-860982168831772-5879975172309666650-n.jpg
Janusz Piechociński, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja i poseł na sejm Rzeczypospolitej Polskiej.

Kongres Ekspansywnych Eksporterów z dyskusjami o potencjale polskiego biznesu za granicą

15 listopada 2023
Współpraca międzynarodowa dla eksportu, finansowanie i zabezpieczanie transakcji zagranicznych – m.in. te kwestie poruszyli specjaliści podczas wydarzenia towarzyszącego Targom Marek Własnych w środę, 15 listopada, w Centrum Kongresowym Targów Kielce.

Marek Marzec, właściciel Grupy Ewa – Bis zaznaczał, że Kongres Ekspansywnych Eksporterów zmienia spojrzenie na eksport. – Około 80 % polskiego eksportu trafia do krajów Unii Europejskiej. Liczę, że dzisiejsze prelekcje i dyskusje dodadzą odwagi do wchodzenia także na inne rynki. Kupcy są na całym świecie, trzeba znaleźć przedsiębiorcę, który ma pieniądze, co w praktyce nie jest łatwe, ale możliwe. Mam nadzieję, że dziś podane przykłady zachęcą do działania – podkreślał Marek Marzec.  

 

Jedną z dróg wiodącą na nowe rynki jest udział w wydarzeniach targowych. Prezes Targów Kielce dr Andrzej Mochoń podkreślił, że ośrodek wystawienniczy wnosi "małą cegiełkę" do wzmożenia polskiego eksportu. – Jednym z działań jest program Hosted Buyers, w ramach którego do udziału w wydarzeniach zapraszani są zagraniczni kupcy. - Na targi zabawek artykułów dla matki i dziecka Kids’ Time od 13 lat przyjeżdżają kupcy z wielu krajów świata, podczas ostatniej edycji gościliśmy 24 z Europy i Azji. W kontraktacjach branży kosmetycznej Slavic B2Beauty udział wzięło 70 kupców z 30 krajów. Każda taka inicjatywa jest ważna, tym bardziej, że mamy bardzo dużo do zrobienia. Wartość polskiego eksportu wynosi około 50 mld dolarów, zaś Niemcy eksportują za bilion, a mają tylko dwa razy więcej mieszkańców. Wszystkie inicjatywy są więc cenne, a miejsce dla nich jest i będzie w Targach Kielce – mówił dr Andrzej Mochoń.  

 

Janusz Piechociński, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja i poseł na sejm Rzeczypospolitej Polskiej wskazał na ważne wyzwania, które przynoszą wydarzenia toczące się obok, jak np. wojny. One wpływają na politykę i dyplomację, gospodarkę i możliwości działań firm.  - 36 procent produktów wytwarzanych w Polsce jest eksportowana. Co więcej, eksport się coraz bardziej komplikuje, globalizacja zmienia swoje formy. Aby pobudzić polską przedsiębiorczość, konieczne jest otwarcie na świat. To otwarcie przywróci optymizm, a bez optymizmu nie ma skutecznej, nowoczesnej gospodarki – wyjaśniał prezes Janusz Piechociński.

 

Jak tłumaczył, by móc rozwijać eksport do danego kraju, należy poznać nie tylko warunki gospodarcze, ale także nastroje społeczne i polityczne. - Lepsze jutro dla biznesu powstanie tylko pod jednym warunkiem. My musimy być lepsi niż kiedykolwiek w historii – podkreślił Janusz Piechociński.

 

Marek Chrapek, dziekan Świętokrzyskiego Korpusu Eksporterów, który zajmuje się eksportem produktów żywnościowych zwrócił uwagę na problem sprzedaży zagranicę półproduktów. – Powinniśmy dążyć do tego, by przetwarzać tu w Polsce i sprzedawać gotowy produkt – podkreślił.

 

Podczas Kongresu Ekspansywnych Eksporterów padły konkretne wskazówki dotyczące wchodzenia na nowe rynki, szczegóły obejmowały także przygotowanie kadr i system podatkowy. Omówiono perspektywy rozwoju eksportu i ekspansji polskich firm na dalekich rynkach. Eksperci wskazywali, gdzie szukać szans, aby w przyszłości podtrzymać wysoką dynamikę rozwoju.

Kongres odbywa się w ramach Targów Marek Własnych. W czwartek, 16 listopada – druga część.

/MŚ/

Polecane aktualności
06 grudnia 2023
Fabryka Cukierków Pszczółka, Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego Trzemeszno, Młyny Stoisław, Polskie Przetwory Włocławek, Zamojskie Zakłady Zbożowe zaprezentowały ofertę pod produkcję marek własnych 15  i 16 listopada w Targach Kielce. – Są powody do satysfakcji – mówi Artur Krzeszowiak z KGS.
16 listopada 2023
Dwudniowy Kongres Ekspansywnych Eksporterów to doskonałe uzupełnienie oferty Targów Marek Własnych. Jedną z ciekawszych prelekcji podczas drugiego dnia wydarzenia był panel dyskusyjny zatytułowany „Biznes skazany na sukces. Ekspansja do Wielkiej Brytanii”.
16 listopada 2023
Różnorodność ofert producentów z Polski, Słowacji, Niemiec, Albanii, Estonii, Stanów Zjednoczonych na Targach Marek Własnych jest imponująca. Wydarzenie trwa 15 i 16 listopada 2023 w Targach Kielce.
16 listopada 2023
Wartość koszyka sprzedaży produktów FMCG w Polsce we wrześniu tego roku wynosiła 271 mld zł, a lwią jego część, bo blisko 73%, stanowiły produkty spożywcze. Z danych przywoływanych przez eksperta Retail Services NielsenIQ, Przemysława Korotusza wynika, że udział marek własnych stanowił blisko 53 mld zł, co daje ponad 20% wartości całego koszyka.
16 listopada 2023
Pamas Salami zwycięzcą w kategorii Smak Innowacji, Zakłady Mięsne Łuków na pierwszym miejscu w kategorii Smak Wygody, „jedynka” w kategorii  Smak Natury została przyznana dla Zakładów Mięsnych Mielczarek, zaś w kategorii Smak Premium zwyciężyła Aleksandria. Konkurs i gala zostały przeprowadzone podczas Targów Marek Własnych, 15 listopada.
15 listopada 2023
Nowe informacje i umiejętności zdobywali podczas Forum Marek Własnych uczestnicy trwających 15 i 16 listopada w Targach Kielce Future Private Labels Expo, czyli Targów Marek Własnych. W pierwszym dniu wydarzenia goście mieli szansę wziąć udział w warsztatach, których zróżnicowana tematyka odpowiadała na szeroki wachlarz potrzeb zwiedzających.
15 listopada 2023
Targi Marek własnych to nie tylko wyjątkowe miejsce, gdzie sieci handlowe spotykają się z producentami. To także doskonała platforma do wymiany doświadczeń. Właśnie taki cel ma trwający w Targach Kielce „Okrągły stół branży mięsnej i nowoczesnego handlu” zorganizowany przez miesięcznik „Rzeźnik polski”.
15 listopada 2023
Współpraca w zakresie wzajemnej pomocy, organizacja biznesowych misji i konferencji o tematyce gospodarczej. Takie są filary listu intencyjnego podpisanego w środę, 15 listopada, przez przedstawicieli Targów Kielce, Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja oraz Chińsko-Polskiej Izby Gospodarczej.