Targi Kielce Art ()
Malarstwo i Grafiki Jaśminy Parkity
Prace młodej artystki Jaśminy Parkity wzbogaciły przestrzenie Centrum Kongresowego Targów Kielce, tworząc inspirujący akcent w nowoczesnym wnętrzu. Ich obecność to efekt zaangażowania Targów Kielce w promowanie młodych twórców. Jak podkreśla Prezes Andrzej Mochoń, obecność sztuki w przestrzeniach biznesowych nie tylko podnosi estetykę, lecz także buduje wizerunek firmy. Dzieła artystki doskonale wpisują się w charakter Centrum Kongresowego, tworząc inspirującą atmosferę dla gości i partnerów Targów Kielce.
Jaśmina Parkita – artystka, projektantka wzorów i tkanin, ilustratorka i malarka. Absolwentka ASP w Łodzi, specjalizuje się w projektowaniu druków na tekstylia. Od 13 lat współtworzy markę Dzieńdobry, tworząc autorskie printy inspirowane podróżami i osobistymi doświadczeniami. Współpracowała z czołowymi polskimi muzykami, m.in. Czesławem Mozilem, Magdą Umer, Moniką Borzym, Happysad i Arturem Andrusem.
Cykl ilustracji (ok. 2010–2014)
Prace powstały w okresie intensywnej fascynacji ilustracją narracyjną i światem wizualnym osadzonym na pograniczu baśni, symbolu i metafory. Ilustracje łączą elementy kolażu, rysunku i malarskiej ekspresji, tworząc przestrzenie, które są jednocześnie dekoracyjne i pełne ukrytej opowieści.
Charakterystyczne dla tego cyklu są gęste, wielowarstwowe kompozycje: lasy utkane z geometrycznych kształtów, zwierzęta pojawiające się jak przewodnicy, kobiece postaci wpisane w ornamentykę i fantastyczne motywy. Prace operują bogatą strukturą, intensywną kolorystyką i wyraźnym rytmem, co nadaje im atmosferę tajemnicy i lekkiego niepokoju.
Cykl bada relacje między naturą a wyobraźnią, tworząc wizualne światy, które nie są wprost opisane — raczej zapraszają do interpretacji, jak fragmenty sennego pejzażu lub otwarta, baśniowa narracja.
„Soy Milk Grid”
Prace powstały w ramach zajęć z tkaniny artystycznej na ASP w Łodzi, w pracowni zajmującej się eksperymentami z strukturą dywanu i współczesną formą tkaniny. Zadaniem było stworzenie nowych, niekonwencjonalnych układów materiału oraz alternatywnych struktur wzoru.
Artystka wykorzystała opakowania po mleku sojowym, z których wycięte zostały wąskie paski stanowiące bazę kompozycji. Elementy te, traktowane jak włókna, zostały ułożone w rytmiczne, geometryczne struktury, tworząc reliefowe, graficzne powierzchnie. Prace badają relacje pomiędzy materiałem codziennym a tradycją tkaniny, pokazując, że jej współczesna forma może wynikać z przetworzenia nieoczywistych surowców i eksperymentu z rytmem, kierunkiem i powtarzalnością.
Cykl prac malarskich – abstrakcja ekspresyjna „Światło i woda”
Prezentowane obrazy należą do cyklu abstrakcyjnych prac malarskich, w których kluczową rolę odgrywa kolor oraz gest malarski. Artystka operuje intensywną, nasyconą paletą — od głębokich błękitów i żółcieni po energetyczne czerwienie — tworząc kompozycje oparte na kontraście, rytmie i spontanicznej ekspresji.
Prace czerpią z tradycji ekspresjonizmu abstrakcyjnego: ważny jest tu ślad pędzla, warstwa farby, dynamika ruchu oraz swoboda, z jaką poszczególne elementy budują całość. Kompozycje balansują między spontanicznym gestem a świadomą konstrukcją, tworząc obrazy, które działają przede wszystkim poprzez emocję i energię koloru.
Cykl stanowi zapis fascynacji malarstwem jako przestrzenią wolności — miejscem, w którym forma, kolor i intuicja współtworzą autonomiczny, czysto wizualny język.