305190856-8196696157038445-3670675319181273483-n.jpg

Dzień premier podczas Transexpo 2022

13 października 2022
Dwunastometrowy elektryk od ARP, Arthur z zapowiedzią produkcji w Polsce czy nowy Isuzu. Tegoroczne Transexpo w Targach Kielce nie rozczarowuje, jeśli chodzi o ilość premier i prezentowanych pojazdów. Wrażenie robiły też same pokazy.

Pierwszy dzień targów Transexpo w Targach Kielce rozpoczął się od ekscytującej premiery dwunastometrowego autobusu elektrycznego Agencji Rozwoju Przemysłu - PILEA 12E. Jest to pierwszy w kraju autobus z baterią w podłodze, co obniżyło jego środek ciężkości i pozwoliło na zastosowanie płaskiej podłogi na całej jego długości. Te dwa elementy znacząco wpływają na komfort jazdy i poruszania się po autobusie. Dużym atutem autobusu PILEA jest też zasięg ponad 400 km na jednym ładowaniu. Sam pokaz, trwający 45 minut, uświetniony został występem Cosmic Sound. Prezentację prowadził znany dziennikarz i konferansjer Tomasz Kammel.

– Nie jestem zwolennikiem hasła „dobre, bo polskie” tylko „dobre, bo dobre”, a jeśli dodatkowo jest to produkt polski, tak jak w przypadku autobusu PILEA 12 e, to jeszcze lepiej – mówił w trakcie prezentacji Tomasz Kammel, zachwalając najnowszy 12-metrowy autobus pochodzącej z Solca Kujawskiego firmy.

8-metrowiec od ISUZU

Swoją premierę miał też autobus konkurencyjnej firmy Isuzu. NovoCiti VOLT to pierwszy e-pojazd tej firmy o długości 8 metrów. Wyposażony jest w silnik elektryczny TM4 Sumo MD o mocy 255 kW. NovoCiti VOLT zapewni zerową emisję i obniżony poziom hałasu w miastach. Dodatkowo pojazd zapewnia najlepszą manewrowość wśród pojazdów elektrycznych. Prezentacji towarzyszył orientalny pokaz tańca brzucha i równie orientalny poczęstunek, składający się m. in. z klasycznych kebabów.

Rodzina elektryków od MAN

Swojego elektryka zaprezentowała także firma MAN. MAN Lion's City E osiąga zasięg ponad 350 kilometrów po jednym naładowaniu akumulatora. Pojazd dostępny w trzech rozmiarach: najmniejsza wersja o długości 10, 12 i 18 metrów, która została zaprezentowana podczas Transexpo.

–  Każda z wersji autobusu została stworzona z myślą o zeroemisyjności i maksymalnej wygodzie dla pasażerów oraz poczuciu podróżowania w luksusowych warunkach – mówi dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska na region środkowych wschód, Claus Wallenstein.

Każdy model jest opcjonalnie dostępny z innowacyjnym systemem wymiany lusterek MAN OptiView i wieloma innymi opcjonalnymi systemami wspomagania, które zapewniają większe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerom i innym użytkownikom dróg. Na tegorocznym IAA Nutzfahrzeuge w Hannoverze pojazd otrzymał tytuł „Autobusu roku”. Drugim pojazdem omawianym podczas spotkania był elektryczny van. MAN eTGE kombi może przewieźć 8 osób. Samochód jest też przystosowany do transportu osób niepełnosprawnych, a to dzieci całkowicie płaskiej podłodze, pod którą zamontowane zostały baterie. Prezentowana wersja była wyposażona we wszystkie opcje fabryczne, m.in. pełne światła LED, nawigację z 8” wyświetlaczem, kamerę cofania, pakiet elektryczny z podgrzewanymi fotelami oraz kierownicą, a także komfortowy amortyzowany fotel kierowcy. Prezentacja odbyła się w ciekawym miejscu, ponieważ we wnętrzu autobusu Lion’s City E.

Wodorowy Startup z Niemiec i polska produkcja

Inne, bo wodorowe rozwiązanie zaprezentowała podczas Transexpo nowo powstała firma Arthur z Niemiec. Model H2 BUS to autobus wodorowy, który w całości będzie produkowany w Lublinie. Autobus będzie czerpał energię z ogniwa paliwowego mocy między 60 a 125 kW. Wodór do zasilania autobusu będzie tankowany pod ciśnieniem 350 bar. Maksymalny zasięg autobusu na jednym tankowaniu wodoru to 450 kilometrów. W pokazie brał udział współzałożyciel firmy Arthur, Philip Gröner.

– W naszej opinii ekologia nie musi oznaczać wyrzeczeń. Operatorzy transportu publicznego nie powinni zmieniać sposobu operowania transportem tylko dlatego, że zmienili autobusy, na elektryczne. Dlatego chcemy dostarczyć te same osiągi i wygodę dla naszych klientów. Skupiliśmy się więc na stworzeniu najlepszej możliwej alternatywy dla silnika diesla – mówi Philip Gröner.

Polecane aktualności
14 października 2022
Od przedwojennego autobusu, do Ikarusa, który jeszcze kilkanaście lat temu woził nas ulicami miast. Przy okazji kieleckich targów Transexpo 2022 Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej zaprezentowała ciekawą wystawę zabytkowych autobusów.
14 października 2022
Firma Simple H2 przedstawiła swoją wizje wykorzystania instalacji wytwarzania zielonego wodoru w drugim dniu Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego.
13 października 2022
Ile kosztuje podróżowanie po mieście? Odpowiedź na to pytanie poznali uczniowie, którzy odwiedzili wystawę TRANSEXPO, trwającą obecnie w Targach Kielce. Mieli oni okazję wziąć udział w krótkiej prelekcji połączonej z debatą na temat środków komunikacji.
13 października 2022
Wiele interesujących wątków dotyczących m.in. obowiązujących aktów prawnych związanych z transportem publicznych poruszono podczas konferencji przewozowej Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji w trakcie XVI targów TRANSEXPO w Targach Kielce.
13 października 2022
XVI Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO odwiedziły delegacje z Ukrainy. Nasi sąsiedzi poszukują tu autobusów i busów, które sprawdzą się w warunkach miejskich, ale i takich, które sprawnie przewiozą pasażerów z miast do mniejszych miejscowości.
13 października 2022
Pierwszy wieczór XVI Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego upłynął pod znakiem targowych nagród i wyróżnień.
12 października 2022
Instytucje odpowiadające za transport w wielu miastach na terenie całej Polski poszukują kandydatów na stanowiska kierowców, ale też pracowników wielu działów ze swoich struktur. W środę, podczas pierwszego dnia XVI Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO, które trwają w Targach Kielce, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej zorganizowała konferencję, podczas której promowano rekrutację do spółek w Warszawie, Krakowie i Kielcach.
12 października 2022
Pierwszego dnia targów TRANSEXPO polska firma Solaris zaprezentowała dane dotyczące rynku autobusów w Europie i udziału w nim własnej marki. Mająca siedzibę w Bolechowie pod Poznaniem firma jest liderem zeroemisyjnych autobusów miejskich w Europie w 2021 roku.