Aktualności
Nie da się przewozić bez opakowań, czyli o logistyce na Kongresie LogInPack w Targach Kielce
Międzynarodowy Kongres dla branży logistycznej i opakowań LogInPack trwa we wtorek i środę, 27 i 28 czerwca, w Targach Kielce. Kongres LogInPack jest pierwszym tego typu wydarzeniem w Targach Kielce. Spotkanie jest inicjatywą wiodących firm z branży logistycznej i opakowań, które postanowiły stworzyć platformę wymiany wiedzy i doświadczeń oraz debaty na temat najważniejszych wyzwań i trendów w tych sektorach.
Jeden z paneli „Opakowania specjalne w logistyce” zorganizowała Polska Izba Opakowań, a prowadził go prezes instytucji mgr inż. Krzysztof Niczyporuk.
Temat opakowań inteligentnych i aktywnych w systemach logistycznych podjął prof. dr hab. inż. Ryszard Cierpiszewski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. – Aktywne opakowania pozwalają dłużej zachować świeżość produktu spożywczego, jak choćby sera – wyjaśniał. – Zaś dzięki inteligentnym możemy ocenić, czy produkt nadaje się do spożycia, choć minęła data ważności, czy może zanim ta data upłynie jest już zbytnio zaawansowany w swoim wieku - tłumaczył.
Z kolei o opakowaniach i ich certyfikacji do transportu materiałów niebezpiecznych mówiła dr inż. Ewa Kopania z COBRO Łódzkiego Instytutu Technologicznego – Sieci Badawczej Łukasiewicz. Podkreśliła, że przygotowanie dokumentacji w tym zakresie jest bardzo trudno ze względu na obszerne przepisy. – Nie zawsze projekt opakowania jest dedykowany do danej substancji niebezpiecznej i wtedy pojawia się problem. Powinni wkroczyć doradcy, którzy sprawdzą, w jaki sposób to opakowanie zaprojektować. Pomocą w znalezieniu takich specjalistów służy Urząd Transportu Drogowego – zaznaczyła.
Kwestię opakowań w logistycznych aspektach zabezpieczenia konfliktu zbrojnego poruszył dr hab. Maciej Stajniak, prof. Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu. Jak zaznaczył opakowania w logistyce są niezbędne, gdyż przewożone towary muszą być w coś opakowane. – W wojsku dzielimy środki materiałowe na pięć grup. To artykuły świeże żywnościowe, sypkie, materiały pędne i smary, towary większe wymagające konstrukcji w opakowaniu, i ostatnia grupa to techniczne środki bojowe, czyli te niebezpieczne. W zależności od tych grup dobieramy opakowanie zgodnie z tym, co chcemy zrobić, gdzie przewieźć i jaką rolę te środki materiałowe mają spełnić – wyjaśniał profesor Stajniak.
Jak przyznał, największe problemy stwarza przewóz dużych pojemników. Już w momencie projektowania takiego opakowania należy wziąć pod uwagę nie tylko odpowiednie parametry objętościowe, ale instalację miejsc, którymi poprowadzone będą np. pasy do przypięcia pojemnika do platformy, na której będzie przewożony.
- Przewóz takich towarów wymaga pracy i wysiłku, ale nie można przewozić niczego bez opakowania, to by było bez sensu - podsumował dr hab. Maciej Stajniak, prof. Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu.
/MŚ/