642k0850-20231115-TargiKielce-Marek-Wlasnych.jpg

Nabiał i mięso najczęściej wybieranymi przez Polaków produktami marek własnych

30 listopada 2023
– Polacy coraz częściej sięgają po produkty marek własnych ze względu na dobry stosunek jakości do ceny. Przyszły rok może być kolejną szansą rozwoju tego sektora – przekonywał w trakcie Forum Marek Własnych w Targach Kielce Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, Retail Services NielsenIQ. Ich udział w sprzedaży dyskontów stanowi obecnie ponad 43%.

Sieci handlowe decydują się na wprowadzanie marek własnych, aby zbudować sieć lojalnych klientów. Najważniejsze cechy to: unikalność, spójność, jakość, korzyść i  zaangażowanie. Idealnym przykładem takiej marki i zdecydowanym liderem w Polsce i Europie jest bez wątpienia Lidl – mówił Marek Marzec, właściciel Grupy Ewa Bis. Swój udział w tym mieli polscy managerowie, którzy dla Lidla opracowywali koncepcje marki własnej opartą na dbaniu o jakość produktów. Dużym problemem innych sieci handlowych, zdaniem eksperta, jest brak spójności i długoletniej strategii.

– Bardzo ważne w  budowaniu marki jest to, aby dotrzymać obietnic składanych klientowi w pierwszych partiach towaru. Oznacza to, że jakość wprowadzanych produktów powinna być taka sama po trzech, pięciu, czy dziesięciu latach – dodawał Marzec. Warto dodać, że na rynku są zarówno producenci, którzy dostarczają artykuły tylko w ramach marek własnych, ale są i takie, które produkują tylko pod własnym szyldem. Część producentów rezygnuje z marek własnych za sprawą nacisków na niskie ceny ze strony sieci handlowych, co wpływa na jakość dostarczanych produktów.

Wartość koszyka sprzedaży produktów FMCG w Polsce we wrześniu tego roku wynosiła 271 mld zł, a lwią jego część, bo blisko 73%, stanowiły produkty spożywcze. Z danych przywoływanych przez eksperta Retail Services NielsenIQ, Przemysława Korotusza wynika, ze aż 52% konsumentów kupuje tylko niezbędne produkty oszczędzając na luksusach, a 26% wybiera tańsze marki. – Wartość i udział marek własnych w polskim koszyku FMCG we wrześniu tego roku wynosiła blisko 53 mld zł, co stanowiło ponad 20% całego koszyka – dodawał ekspert. Niepewna sytuacja gospodarcza i czynniki takie jak: Covid-19, wojna na Ukrainie, czy globalne kryzysy wpływają na sytuację finansową gospodarstw domowych, a to sprawia, że wielu klientów zaczyna szukać tańszych produktów. Wtedy zaczynają sięgać po artykuły marek własnych. Te rosną szybciej niezależnie od kanału sprzedaży, ale blisko 83% produktów trafia do dyskontów. To one są głównym graczem, jeśli chodzi o marki własne. Tam stanowią obecnie ponad 43% udziału w sprzedaży. – Na każde 5zł wydane na produkty marek własnych, aż 4zł trafia do dyskontów – dodawał. Z przedstawionego raportu wynika, że niezmiennie wśród Polaków to Biedronka uznawana jest za najtańszą sieć. Tak uważa ponad 50% ankietowanych.

– Co trzeci kupujący deklaruje dokonywanie zakupu marek własnych częściej niż przed rokiem – dodawał w trakcie Forum Marek Własnych w Targach Kielce Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, Retail Services NielsenIQ. Aż 25% wartości marek własnych w koszyku spożywczym stanowią produkty nabiałowe. Równie popularne jest mięso. Z przedstawionych przez niego danych jasno wynika, że motywacja kupujących do zakupu produktów marek własnych z roku na rok zwiększa się. – Kluczowe są tutaj: niższa cena, wysoka lub poprawiająca się jakość i dobry stosunek ceny do jakości. Analizując sytuację w odniesieniu do polskiego koszyka FMCG, przyszły rok powinien wymóc konieczność  pracy nad  wzrostem wolumenu, co da kolejną szansę na rozwój marek własnych – zakończył ekspert.

 

/ŁK/

 

Polecane aktualności
26 kwietnia 2024
Marki własne zyskują coraz większe uznanie wśród polskich konsumentów, co wynika z raportu BehaviourChange opracowanego przez Consumer Panel Services GfK. Marki własne zwiększyły swój udział rynkowy o 1,3 pkt proc. w 2023 r., osiągając już 22,6%.
05 kwietnia 2024
Jednej z najbardziej perspektywicznych imprez targowych nadchodzących lat Targom Marek Własnych już tej jesieni towarzyszyć będzie wydarzenie o roboczej nazwie ,,XPand from MENA to CEE”.
22 marca 2024
Zaangażowanie trzech ważnych dla branży podmiotów w organizację Targów Marek Własnych dowodzi rosnącego znaczenia wydarzenia dla rynku. Tegoroczna edycja znów stanie się platformą przełomowych rozmów i kluczowych porozumień, a także miejscem inspirujących dyskusji.
02 stycznia 2024
Targi Marek Własnych w listopadzie 2024 ponownie staną się miejscem prezentacji produktów oraz platformą rozmów dla producentów i dystrybutorów marek własnych z przedstawicielami sieci handlowych z różnych krajów. Wydarzenie staje się istotnym czynnikiem rozwoju współpracy krajowej i międzynarodowej. Wzbogacone zostanie o aktywności wpierające branżę mięsną.
06 grudnia 2023
Fabryka Cukierków Pszczółka, Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego Trzemeszno, Młyny Stoisław, Polskie Przetwory Włocławek, Zamojskie Zakłady Zbożowe zaprezentowały ofertę pod produkcję marek własnych 15  i 16 listopada w Targach Kielce. – Są powody do satysfakcji – mówi Artur Krzeszowiak z KGS.
16 listopada 2023
Różnorodność ofert producentów z Polski, Słowacji, Niemiec, Albanii, Estonii, Stanów Zjednoczonych na Targach Marek Własnych jest imponująca. Wydarzenie trwa 15 i 16 listopada 2023 w Targach Kielce.