642k0850-20231115-TargiKielce-Marek-Wlasnych.jpg

Nabiał i mięso najczęściej wybieranymi przez Polaków produktami marek własnych

30 listopada 2023
– Polacy coraz częściej sięgają po produkty marek własnych ze względu na dobry stosunek jakości do ceny. Przyszły rok może być kolejną szansą rozwoju tego sektora – przekonywał w trakcie Forum Marek Własnych w Targach Kielce Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, Retail Services NielsenIQ. Ich udział w sprzedaży dyskontów stanowi obecnie ponad 43%.

Sieci handlowe decydują się na wprowadzanie marek własnych, aby zbudować sieć lojalnych klientów. Najważniejsze cechy to: unikalność, spójność, jakość, korzyść i  zaangażowanie. Idealnym przykładem takiej marki i zdecydowanym liderem w Polsce i Europie jest bez wątpienia Lidl – mówił Marek Marzec, właściciel Grupy Ewa Bis. Swój udział w tym mieli polscy managerowie, którzy dla Lidla opracowywali koncepcje marki własnej opartą na dbaniu o jakość produktów. Dużym problemem innych sieci handlowych, zdaniem eksperta, jest brak spójności i długoletniej strategii.

– Bardzo ważne w  budowaniu marki jest to, aby dotrzymać obietnic składanych klientowi w pierwszych partiach towaru. Oznacza to, że jakość wprowadzanych produktów powinna być taka sama po trzech, pięciu, czy dziesięciu latach – dodawał Marzec. Warto dodać, że na rynku są zarówno producenci, którzy dostarczają artykuły tylko w ramach marek własnych, ale są i takie, które produkują tylko pod własnym szyldem. Część producentów rezygnuje z marek własnych za sprawą nacisków na niskie ceny ze strony sieci handlowych, co wpływa na jakość dostarczanych produktów.

Wartość koszyka sprzedaży produktów FMCG w Polsce we wrześniu tego roku wynosiła 271 mld zł, a lwią jego część, bo blisko 73%, stanowiły produkty spożywcze. Z danych przywoływanych przez eksperta Retail Services NielsenIQ, Przemysława Korotusza wynika, ze aż 52% konsumentów kupuje tylko niezbędne produkty oszczędzając na luksusach, a 26% wybiera tańsze marki. – Wartość i udział marek własnych w polskim koszyku FMCG we wrześniu tego roku wynosiła blisko 53 mld zł, co stanowiło ponad 20% całego koszyka – dodawał ekspert. Niepewna sytuacja gospodarcza i czynniki takie jak: Covid-19, wojna na Ukrainie, czy globalne kryzysy wpływają na sytuację finansową gospodarstw domowych, a to sprawia, że wielu klientów zaczyna szukać tańszych produktów. Wtedy zaczynają sięgać po artykuły marek własnych. Te rosną szybciej niezależnie od kanału sprzedaży, ale blisko 83% produktów trafia do dyskontów. To one są głównym graczem, jeśli chodzi o marki własne. Tam stanowią obecnie ponad 43% udziału w sprzedaży. – Na każde 5zł wydane na produkty marek własnych, aż 4zł trafia do dyskontów – dodawał. Z przedstawionego raportu wynika, że niezmiennie wśród Polaków to Biedronka uznawana jest za najtańszą sieć. Tak uważa ponad 50% ankietowanych.

– Co trzeci kupujący deklaruje dokonywanie zakupu marek własnych częściej niż przed rokiem – dodawał w trakcie Forum Marek Własnych w Targach Kielce Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, Retail Services NielsenIQ. Aż 25% wartości marek własnych w koszyku spożywczym stanowią produkty nabiałowe. Równie popularne jest mięso. Z przedstawionych przez niego danych jasno wynika, że motywacja kupujących do zakupu produktów marek własnych z roku na rok zwiększa się. – Kluczowe są tutaj: niższa cena, wysoka lub poprawiająca się jakość i dobry stosunek ceny do jakości. Analizując sytuację w odniesieniu do polskiego koszyka FMCG, przyszły rok powinien wymóc konieczność  pracy nad  wzrostem wolumenu, co da kolejną szansę na rozwój marek własnych – zakończył ekspert.

 

/ŁK/

 

Polecane aktualności
17 lipca 2024
Bravo Supermarket to popularna sieć supermarketów w Azerbejdżanie, znana z szerokiej gamy produktów i wysokiej jakości usług. Firma działa w 8 regionach, posiada 139 marketów, które oferują ponad 50 tysięcy produktów spożywczych i nieżywnościowych. Przedstawiciele sieci przyjadą na Targi Marek Własnych w poszukiwaniu produktów do wprowadzenia do oferty.
17 lipca 2024
Bahia Laboratoire to innowacyjna firma kosmetyczna, której celem jest tworzenie wysokiej jakości produktów do pielęgnacji skóry, włosów i ciała, opartych na naturalnych, nietoksycznych składnikach. Jej przedstawiciele będą poszukiwać nowych produktów do tworzenia kolejnych ofert dla klientów podczas Targów Marek Własnych w Kielcach.
16 lipca 2024
FUTURE PRIVATE LABEL 2024 to konkurs po raz pierwszy organizowany w ramach Targów Marek Własnych. Wystawcy już mogą zgłaszać produkty spośród oferty, którą będą prezentować podczas wydarzenia 6 i 7 listopada w Targach Kielce. Pod lupę wezmą je eksperci tworzący komisję konkursową. Laureatów poznamy podczas gali 6 listopada 2024 w Targach Kielce. Otrzymując tytuł zyskają potwierdzenie jakości i nowe możliwości biznesowe.
16 lipca 2024
Startują nabory wniosków o dotacje do udziału w międzynarodowych targach odbywających się w kraju - także w Targach Kielce! Małe i średnie przedsiębiorstwa, które zechcą ubiegać się o dofinansowanie, mogą zacząć przygotowania do tych naborów. Sprawdziliśmy, które działania są dostępne.
10 lipca 2024
"Marka własna z perspektywy popytowej i podażowej, czyli jak postrzegamy markę własną oraz jak kształtuje się Share of Assortment w wybranych formatach sklepów" - to temat prelekcji, którą 6 listopada w Targach Kielce przeprowadzi Strategy Business Director w Instytucie ABR SESTA.
09 lipca 2024
Baterie alkaliczne AA „paluszki” przedsiębiorstwo zaoferuje przedstawicielom sieci handlowych z kraju i zagranicy 6 i 7 listopada 2024 w Targach Kielce.
09 lipca 2024
Od klasycznego żuru na zakwasie przez grzybowy po barszcz czerwony – przedsiębiorstwo 6 i 7 listopada 2024 w Targach Kielce zaprezentuje produkty o wysokiej jakości i naturalnym składzie. Piskorek już po raz kolejny bierze udział w Targach Marek Własnych.
08 lipca 2024
Przedstawiciele przedsiębiorstwa 6 i 7 listopada 2024 w Targach Kielce będą poszukiwać nowych produktów do wprowadzenia pod marką własną. Co więcej, przygotują stoisko z prezentacją artykułów, które już oferują konsumentom.