78984885bc7286cd88ad.jpg
Elektryczne hybrydy niedługo pojawią się w Inowrocławiu, a najpierw będzie je można zobaczyć podczas Targów TRANSEXPO

Dwie premiery Volvo na TRANSEXPO

17 października 2018
Na rozpoczynających się w przyszłym tygodniu targach TRANSEXPO w Kielcach Volvo zaprezentuje dwie nowości: autobus o napędzie elektryczno-hybrydowym (typu plug-in) oraz krótką hybrydę. Oba rodzaje pojazdów właśnie rozpoczynają regularne kursy w dwóch polskich miastach.

Na rozpoczynających się w najbliższy wtorek w Kielcach Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO, Volvo Polska zaprezentuje dwa innowacyjne autobusy miejskie. Pierwszym z nich jest autobus elektryczno-hybrydowy Volvo 7900 Electric Hybrid (hybryda plug-in). Jest to pierwszy w Polsce pojazd tego typu, który właśnie rozpoczyna regularne kursy w Inowrocławiu (Volvo w najbliższych dniach dostarczy do tego miasta cztery z ośmiu zamówionych egzemplarzy).

Autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in) tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni. Pojazdy tego typu zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc.

W przypadku elektrycznych hybryd istnieje też możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System pozwala na dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.

- Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zero-emisyjnych, wolnych od spalin, elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej – gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie, mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.

Kolejna nowość to autobus hybrydowy Volvo 7900 Hybrid – ale w wersji krótkiej, o długości 10,6 m, który od kilku dni jest eksploatowany w Krośnie (Volvo dostarczyło przed tygodniem 11 takich pojazdów do tego miasta).

- Pojazd, który zaprezentujemy w Kielcach jest o 2 metry krótszy od standardowego Volvo 7900 Hybrid. W tym przypadku sprawdzona technologia napędu hybrydowego w połączniu z niewielkim promieniem zawracania i dużą pojemnością pasażerską mogą być optymalnym rozwiązaniem dla wielu miast. Dodatkowo w naszych autobusach istnieje możliwość zastosowania tzw. strefy bezpieczeństwa, która pozwala na automatyczne ograniczenie maksymalnej prędkości pojazdu po wjeździe do wcześniej ustalonej strefy. Kierowca jest informowany o wjechaniu do takiej strefy, a pojazd dostosowuje prędkość do wymaganego limitu. Ta funkcja sprawdza się doskonale, jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa w wrażliwych obszarach, na przykład w okolicy szkół, dużych przystanków autobusowych czy w centrach miast, mówi Małgorzata Durda.

Autobusy hybrydowe są zasilane energią elektryczną podczas ruszania i postoju. Przy małych prędkościach poruszają się całkowicie bezemisyjnie, przy wykorzystaniu napędu elektrycznego. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie niedużym silnikiem diesla. Baterie zasilające napęd elektryczny ładują się podczas hamowania i z nadwyżki mocy silnika, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Pojazdy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche.

Oba typy autobusów zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów i są produkowane seryjnie we wrocławskiej fabryce Volvo. Będzie je można zobaczyć w dniach 23-25 października na stoisku Volvo oznaczonym numerem E-4 na terenie kieleckich targów.

Zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo jeżdżą dziś w Polsce w takich miastach jak Kraków, Sosnowiec, Inowrocław, Tarnowskie Góry, Jelenia Góra, Białystok, Krosno, Leszno czy Warszawa. Na całym świecie Volvo dostarczyło do tej pory operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

 

(UK)

Polecane aktualności
28 października 2021
Pierwszy wieczór XV Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego upłynął pod znakiem targowych nagród oraz wyjątkowych podziękowań.
27 października 2021
Po przerwie spowodowanej pandemią Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO zaparkowały w halach Targów Kielce
27 października 2021
- Pandemia nie spowolniła wzrostu sprzedaży autobusów firmy Solaris w Europie, a tym bardziej w Polsce - mówi Javier Calleja, prezes zarządu Solaris. Marka sprzedała w 2020 roku 1560 pojazdów, przy czym rok wcześniej sprzedała 1487. Władze Solaris podczas tegorocznego TRANSEXPO w Targach Kielce przedstawiły także najnowsze modele autobusów elektrycznych.
26 października 2021
Tradycyjnie, w przeddzień XV Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO, odbyła się Konferencja Techniczna współorganizowana przez Komisję Taboru Autobusowego IGKM.
22 października 2021
Wielkopolski potentat przywiezie do Targów Kielce, nie jedną ale aż trzy targowe premiery. Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego rozpoczną się już 27 października.
05 października 2021
Działający na rynku od 2003 roku producent zabudów zaprezentuje swój najnowszy projekt podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2021.
13 kwietnia 2021
Nawet o 800 tys. zł. mogą ubiegać się mikro, małe i średnie firmy prowadzące działalność na terenie Polski Wschodniej w ramach projektu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Szczegóły będzie można poznać podczas webinarium zorganizowanego przez Targi Kielce.
21 października 2020
Dziś, 21 października miały rozpocząć się w Targach Kielce Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego – światowa pandemia COVID-19 zatrzymała wszystko niczym sprawny hamulec ręczny. Targi zostały przełożone na czerwiec 2021 roku.