9248815554a3ae6450d.jpg
Propozycja rodzaju nawierzchni dla sieci dróg szybkiego ruchu do 2020 roku (GDDKiA)

„Drogi Betonowe – dokonania i wyzwania”

14 maja 2015
Ponad 200 specjalistów na ważnej, branżowej konferencji

W sali Omega Centrum Kongresowym Targów Kielce zakończyło się Seminarium na temat betonowych nawierzchni drogowych organizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu pod patronatem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, podczas którego uczestnicy mieli możliwość poznać argumenty za wyborem nawierzchni betonowych, podzielić się własnymi doświadczeniami z wykonawstwa oraz poznać kierunki rozwoju betonowych nawierzchni drogowych. W spotkaniu wzięło udział ponad 200 osób.

Według GDDKiA prognoza na 2036 rok pokazuje, że obciążenie ruchem ciężkim na odcinkach dróg wytypowanych do zabudowy w technologii betonowej będzie w niektórych miejscach przekraczało 10 tys. pojazdów na dobę. Mamy zatem dzisiaj w Polsce pełne i potwierdzone możliwości wybudowania 850 km dróg szybkiego ruchu w technologii betonu cementowego.

Rekomendacje GDDKiA to absolutnie uzasadniony krok prowadzący w kierunku równowagi technologicznej i dywersyfikacji rozwiązań w polskim drogownictwie.

W polskim środowisku drogowym, w mediach, w trakcie konferencji tematycznych toczy się ożywiona dyskusja dotycząca rozwiązań technologicznych w kolejnej fazie budowy sieci dróg szybkiego ruchu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, po przeprowadzeniu pogłębionej i rzetelnej analizy możliwych rozwiązań wskazała, że w pełni uzasadnione jest wybudowanie około 850 km nowych dróg ekspresowych w technologii betonu cementowego. Takie rozwiązania od kilkudziesięciu lat świetnie sprawdzają się choćby w naszym najbliższym europejskim otoczeniu – Niemcy, Austria, Republika Czeska, to bardzo  dobre przykłady. Od prawie 20 lat betonowe nawierzchnie obecne są również w polskiej sieci drogowej. Prawie 600 km autostrad i dróg ekspresowych, które zostały zbudowane w Polsce w ostatnich kilkunastu latach to jednoznaczny dowód na to, że potrafimy budować nie tylko w technologii asfaltowej. Prowadzone analizy jednoznacznie wskazują, że nawierzchnie betonowe zapewniają niższy łączny koszt budowy i późniejszej ekspIoatacji dróg szybkiego ruchu (tzw. whole life costs). Ten efekt jest szczególnie widoczny w przypadku dróg z natężeniem ruchu przekraczającym 20 tys. pojazdów na dobę.