46174095c49d94540e46.jpg

Cło na rowery elektryczne z Chin? Kielce Bike Expo merytorycznie

24 stycznia 2019
Sektor rowerów elektrycznych, rowerów klasycznych oraz komponentów rowerowych w Polsce i Unii Europejskiej ma szanse na poprawę swojej kondycji. Polskie Stowarzyszenie Rowerowe komentuje politykę Komisji Europejskiej.

Od jakiegoś czasu można zaobserwować trend przenoszenia produkcji rowerów elektrycznych z powrotem do UE, czego wynikiem jest tworzenie nowych miejsc pracy. To znakomity rezultat prawomocnej obrony Komisji Europejskiej przed subsydiowanym dumpingiem z Chin. Reshoring jest bardzo korzystny, także dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw.

Produkcja w UE bardziej ekologiczna?

Zwykły lub elektryczny rower wyprodukowany w Europie zostawia o wiele mniejszy ślad węglowy niż rowery z Chin. Według wyników badań przeprowadzonych przez Politechnikę w Mediolanie, za 50% tej negatywnej różnicy na niekorzyść rowerów chińskich odpowiada węgiel, nadal szeroko wykorzystywany w Chinach do produkcji stali, stopów, tworzyw sztucznych i chemikaliów. Za drugie 50 % transport kontenerowy, gdyż nadal  jest on napędzany „olejem odpadowym”. Z powodu deficytu w handlu pomiędzy UE a Chinami, 60% kontenerów wraca do Chin bez ładunku.

Bez przepisów antydumpingowych, 20 milionów rowerów i rowerów elektrycznych sprzedawanych rocznie w UE pochodziłoby z importu z Chin, przyczyniając się do ponad 2 mln ton dodatkowych emisji CO2 i innych trujących gazów. Z każdym przywracanym w europejskim sektorze rowerowym miejscem pracy emisje C02 i innych niebezpiecznych substancji spadają nawet do 50 ton.

Eksport rowerów elektrycznych z Chin spadł znacząco na przestrzeni ostatniego roku. Szczytowy poziom eksport osiągał w styczniu 2018 r., kiedy liczył ponad 130 tys. egzemplarzy, a do października został zredukowany do blisko 9,5 tys. To zasługa środków tymczasowo podjętych przez Komisję Europejską od 18 lipca 2018 r.

Europejska Federacja Cyklistów (ECF) także popiera cła antydumpingowe i antysubsydyjne celem zachowania jakości, bezpieczeństwa oraz usług serwisowych na poziomie osiągniętym w sektorze UE.

Mateusz Pytko, Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego  podsumowuje: – Istnieją dobrze uzasadnione powody ekonomiczne, środowiskowe i społeczne, aby unijny przemysł rowerów, rowerów elektrycznych i komponentów rowerowych walczył z subsydiowanym dumpingiem z Chin.

* według danych pochodzących z Chińskiego Urzędu Celnego

(JL/MBr)