Aktualności
Bałkany – kolejny kosmetyczny rynek do pobicia!
APBWG inicjuje i wspiera rozwój stosunków gospodarczych pomiędzy polskimi i bałkańskimi podmiotami gospodarczymi. Celem instytucji jest tworzenie wspólnej platformę dla ekspansywnych działań polskich i bałkańskich firm, która pozwoli na efektywne wykorzystanie potencjału rynkowego wszystkich krajów.
Zadaniem APBWG, podobnie jak Targów Kielce, jest łączenie firmy i instytucje z różnych branż, zainteresowanych współpracą gospodarczą, a także specjalistów z różnych dziedzin.
Dzięki współpracy z Agencją Polsko-Bałkańskiej Współpracy Gospodarczej producenci kosmetyków z Polski będą mogli nawiązać handlowe relacje z takimi krajami jak Chorwacja, Bułgaria czy Macedonia.
Choć Bałkany wciąż nie są popularnym kierunkiem ekspansji handlowej, to coraz więcej firm kieruje tam swój biznesowy wzrok. W 2018 r. eksport Polski do sześciu krajów Bałkanów Zachodnich wyniósł 1320 mln EUR, czyli 0,6 proc. eksportu ogółem i 3 proc. eksportu do krajów spoza UE.
Warto jednak zwrócić uwagę na rosnące zainteresowanie inwestorów tym regionem. Zagraniczne firmy na coraz większą skalę inwestują w wydobycie surowców, infrastrukturę, sektor motoryzacyjny. Sprzyja im rozwój transeuropejskich sieci transportowych oraz decyzje firm międzynarodowych o stopniowym włączaniu tych krajów do swoich łańcuchów. Nie bez znaczenia są też rosnące dochody społeczeństw, niosące wzrost popytu konsumpcyjnego.
(MBr)