61663055606815a2f73f.jpg
Wypożyczalnie rowerów cieszą się coraz większą popularnością

Sposób na rower w mieście

26 września 2015
Bezobsługowe systemy wypożyczalni stają się bardzo popularne

Dojazd do pracy czy szkoły bez problemu z korkami na ulicach? Wycieczka po mieście bez kłopotu, gdzie zostawić rower? To wszystko możliwe dzięki miejskim, bezobsługowym systemom rowerowym .Taką propozycję na targach KIELCE BIKE-EXPO przedstawiała międzynarodowa grupa Egis, zarządzająca między innymi, kompleksowymi projektami infrastruktury transportowej i rozwoju miejskiego.

 - Systemy działają już z powodzeniem w Szczecinie, Bydgoszczy i Bielsku Białej. W ciągu roku zarejestrowano w nich już ponad 1 milion wypożyczeń. Z propozycji skorzystało ponad 50 tysięcy osób - mówi Marcin Jeż, dyrektor ds. rozwoju firmy BikeU, która wdraża w Polsce bezobsługowe wypożyczalnie rowerów. -  Kiedy powstała wypożyczalnia w Bydgoszczy, jeden rower był wypożyczany aż 20 razy dziennie. Liczby pokazują, jak duże jest zapotrzebowanie na takie usługi. Popularność rowerowych systemów miejskich wzrasta, wraz z rosnącym zainteresowaniem Polaków jednośladami i modą na zdrowy styl życia. Doświadczenie z różnych miast świata, gdzie działają bezobsługowe wypożyczalnie wskazują, że są one traktowane przez mieszkańców, jako alternatywne sposoby dojazdu do pracy, szkoły bez kłopotu z korkami i parkowaniem.   

 Zasada działania wypożyczeń jest prosta: kilkadziesiąt stacji rowerowych w wielu punktach miasta, gdzie można wypożyczyć, a potem w innym miejscu łatwo zostawić rower. Żeby korzystać z systemu trzeba zarejestrować się za pomocą sms lub strony internetowej i wpłacić 20 złotych, które można wykorzystać w ciągu 4 lat. Wpisując  przydzielony kod i pin już możemy wypożyczyć rower , a zajmuje to kilkanaście sekund. Specjalny elektrozamek zwalnia wybrany rower i już można jechać. Pierwsze 20 minut jest darmowe, potem godzina jazdy kosztuje złotówkę. Rowery można wypożyczać przez całą dobę. W specjalnej aplikacji można na bieżąco sprawdzać ile jednośladów jest dostępnych na konkretnej stacji.

- W każdym z miast, gdzie istnieją już nasze rowerowe systemy miejskie pierwszymi użytkownikami były głównie studentki, potem krąg zainteresowanych poszerzała się o ich kolegów i znajomych. Następnie do tego typu rowerowej turystyki miejskiej przekonywali się starsi odbiorcy - dodaje Marcin Jeż. - Oznacza to, że bezobsługowa możliwość wypożyczania rowerów w mieście potrafi zaktywizować wielu mieszkańców. Ważna dla nich staje się też wolność wyboru - gdzie i kiedy oddają rower.  Panie doceniają modele rowerów, które w swej konstrukcji nie mają kłopotliwego łańcucha, mają za to miejsce na bagaż, który utrzyma nawet 50 kg.