autostrada-konferencja-ibdim-2.jpg

Dylematy mostownictwa

01 czerwca 2016
Konferencja „Stalowe czy betonowe drogowe obiekty mostowe?” podczas targów AUTOSTRADA-POLSKA

Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA to najważniejsze wydarzenie tego rodzaju w Europie Środkowo-Wschodniej. Podczas targów prezentują się liderzy branży budownictwa drogowego. Wystawie towarzyszy bogaty program konferencyjny, który obejmuje tematy istotne z punktu widzenia branży. Jedną z takich konferencji było spotkanie „Stalowe czy betonowe drogowe obiekty mostowe?” organizowane przez Polską Izbę Konstrukcji Stalowych oraz Instytut Badawczy Dróg i Mostów.

Podczas konferencji eksperci – Leszek Rafalski i Karol Heindrich – porównywali konstrukcje mostowe ze stali z konstrukcjami betonowymi (żelbetonowymi i sprzężonymi). Oba materiały – stal i beton – są powszechnie stosowane w mostownictwie od dziesięcioleci. Natomiast obiekty wykonywane z tych jakże różnych materiałów mają swoją specyfikę. I tej specyfikacji poświęcono spotkanie. Pod lupę wzięto między innymi odbudowywany po pożarze Most Łazienkowski w Warszawie.

W mostownictwie (jak w każdej innej dziedzinie) występuje problem skali. Projektowanie i realizacja inwestycji jest ściśle związana z wielkością obiektów mostowych – inne są zasady budowy obiektów o dużej rozpiętości przęsła, a inne – o małej.

Postawione w temacie konferencji pytanie niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jak powiedział podczas konferencji Karol Heindrich – decyzja, który typ konstrukcji wybrać powinna być podejmowana indywidualnie dla każdego przypadku.

(MB)